Slecht weer programma

Slecht weer programma

Slecht weer programma

Stel je voor: het regent, het hagelt, het is heel erg koud, het sneeuwt of …. het speelterrein is blubberig van eerdere natte dagen. Is het dan slecht weer en kunnen de kinderen daar niet buiten spelen?

Voorbereid winterspelen

Skiën doe je ook niet in je gewone spijkerbroek. Je zou helemaal drijfnat en onderkoeld raken. Buitenspelen in gure omstandigheden vraagt dus ook om andere kleding. Heel veel kinderen vinden het heerlijk om ondanks dit weer naar buiten te gaan. TSO-medewerkers zijn vaak erg bezorgd en proberen te voorkomen dat kinderen vies worden. Met als gevolg dat de begeleiders vooral aan het waarschuwen zijn. Jammer en niet gezellig. Als iedereen is voorbereid, is er veel meer mogelijk.

Beschrijf in de nieuwsbrief van de school dat buitenspelen in ‘slecht weer’ prima kan met:

Een warme jas met capuchon;
Laarzen;
Een regen- of skibroek over de ‘gewone’;
Handschoenen/wanten;
Sloffen of extra paar droge schoenen mee voor in de klas;
Voor de zekerheid een extra set schone kleding mee naar school.

Oók een binnenprogramma

Vanzelfsprekend zijn er ook kinderen en begeleiders die liever binnen blijven. Fijn als jullie dan een gevarieerd programma kunnen aanbieden, zodat iedereen een fijne pauze krijgt.

Ik deel hier een voorbeeld van een aantal scholen, waar ik dit goed werkende systeem in praktijk heb gezien:

Kies een paar verschillende leuke activiteiten zoals knutselen, technisch bouwen, poppen/barbies, een groepsspel of een film kijken;
Kies voor iedere activiteit een geschikte ruimte waar maximaal 20 kinderen onder leiding van 1 tso-medewerker kunnen spelen;
Kies zo nodig voor onder- en bovenbouw kinderen aparte ruimtes;
Kies zóveel activiteiten als er tso-medewerkers zijn – (min) één, deze persoon werkt als vliegende kiep. Je hebt haar/zijn hulp hard nodig.

Keuzes en voorbereiding

Goede voorbereiding is het halve werk. De activiteiten en het benodigde materiaal zijn vóór het spelen al klaargezet. Tijdens het eten of vóór de speelpauze, maken de kinderen hun keuze voor hun speelplek. De begeleidende tso-medewerker overlegt met de kinderen die buiten willen spelen of zij de passende kleding en schoeisel mee hebben. De tso-medewerkers kennen het aanbod en weten hoeveel kinderen er in de verschillende ruimtes kunnen spelen. De beschikbare plaatsen worden verdeeld over de groepen kinderen, zodat iedereen de kans krijgt op zijn of haar eigen manier te ontspannen.

Rol van de tso-medewerkers

Geef het goede voorbeeld en zorg zelf ook voor passende kleding. Zo kun je zelf ook met plezier met de kinderen buiten of binnen zijn. Zorg bij deze winterse omstandigheden ook voor iets meer tijd tussen het spelen en weer terug in de klas zijn: sommige kinderen willen zich nog even omkleden.

Goed gevoel

Zo zijn de kinderen weer opgeladen en klaar voor het middagprogramma van hun juf of meester. De tso-medewerkers kunnen met een voldaan gevoel terugkijken op de goed verzorgde pauze en de vrolijke kindergezichten!

Zijn jullie voorbereid op slecht weer?

Is iedereen tevreden over de mogelijkheden? Nee? Nodig mij dan uit!
Wij onderzoeken samen de huidige aanpak;
Wij onderzoeken de mogelijkheden voor een uitgebalanceerd activiteiten aanbod;
Wij werken het plan samen uit;
De tso-medewerkers worden ingewerkt op dit nieuwe programma.

Maak snel een afspraak!